مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: با توجه به کاهش شدید ذخایر خون در استان به دنبال شیوع ویروس کرونا در حال حاضر نیاز شدید و فوری به تمام گروه‌های خونی داریم.
کد خبر: ۹۲۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مسعود ترابی از کمبود تمامی گروه‌های خونی در سطح استان اطلاع داد و اظهار داشت: متاسفانه آمار اهدای خون و تعداد مراجعان در استان در وضعیت هشدار قرار دارد و شاهد کاهش شدید ذخائر خونی برای تمام گروه‌های خونی هستیم.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 102 هزار و 512 نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد 5013 نفر زن و 72192 نفر مرد بودند، افزود: این در حالی است که سال گذشته 167 هزار و 573 مراجعه‌کننده داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش 38.83 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان فارس بیان کرد: مردم نیک‌اندیش استان در همین مدت 77 هزار و 205 سی سی خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال که 118 هزار و 407 سی سی خون بوده است با کاهش 34.8 درصدی فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستیم.

ترابی در رابطه با علت کاهش و یا افزایش روند اهدای خون در استان گفت: شیوع بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن علت عمده کاهش اهدای خون در سطح استان بوده است.

 

مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: تمام مراجعان برای اهدا خون در بدو ورود به وسیله دستگاه لیزری تب سنجی شده و دست‌های آن‌ها نیز با مواد ضدعفونی استریل می‌شود و پس از دریافت ماسک به محل اهدا خون راهنمایی می‌شوند.

وی بیان کرد: در سالن اهدای خون نیز بین پرسنل سازمان و اهدا کنندگان به وسیله پارتیشن‌های شیشه‌ای فاصله ایجاد شده و تماس مستقیم به طور کامل از بین رفته است.

ترابی گفت: در سالن پذیرش نیز بین صندلی اهداکنندگان فاصله‌گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده و تخت‌های خون‌گیری هم با فاصله بسیار زیادتری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند تا در زمان اهدا خون نیز فاصله‌گذاری رعایت شده باشد.

وی افزود: علاوه بر این پک‌هایی که در هنگام خون‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد عموما یک بار مصرف و کاملا استریل و بهداشتی هستند.

ترابی با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید 19 حداقل 28 روز بعد از بهبودی است ادامه داد: از اردیبهشت 99 تا پایان آذرماه سال جاری 645 نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد 580 نفر موفق به اهدای پلاسما شدند و افراد واجد شرایط به این مهم می‌توانند به پایگاه انتقال خون واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ساعت 8 صبح تا 14 ظهر مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس عمر و ماندگاری خون کامل را 30 روز و پلاکت را حداکثر 3 روز دانست و گفت: بیش از 50 درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.

ترابی تصریح کرد: در شهر شیراز پایگاه‌های قصردشت و نمازی از ساعت 8 صبح تا ساعت 19:30 دقیقه شب آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار